Solmussa kuunnellaan kuntalaisia

Nurmijärven kunta osallistaa kuntalaisia digitaalisen Solmu-palvelun avulla.

Solmussa kuunnellaan kuntalaisia


Ensimmäisenä palveluna avatun palautejärjestelmän käyttö on digihankkeen koordinaattori Piia Nurkan mukaan alkanut positiivisesti: “Pelkästään kevään palautteiden perusteella voidaan jo osoittaa kehittämiskohteita kunnassa. Lisäksi keskitetyn järjestelmän ansiosta tiedämme, miten palaute on käsitelty.”

Solmu on saanut paljon kiitosta kuntalaisilta. ”Nurmijärvellä kuntalaisten osallistaminen ideointiin ja päätöksentekoon koetaan erittäin tärkeäksi. Tämä oli syy järjestelmän hankintaan”, Nurmijärven hallintojohtaja Jukka Anttila korostaa.

Solmu liittää asiat yhteen

Solmuksi nimetty palvelu on toteutettu Microsoft Dynamics 365 -pilvipalvelujen avulla. Nurkka näkee tärkeänä, että palvelua laajennetaan – esimerkiksi sähköisten lomakkeiden käyttöön. “Digitalisaatiossa pointtina ei ole vain sähköistää asioita, myös omat prosessit pitää saada kuntoon.”

Myös Anttila näkee Solmussa laajempia mahdollisuuksia. “Palvelu taipuu myös asiakkuuksien hallintaan. Kunnan täytyy ajatella myös markkinointia.”

Matala kynnys ideointiin

Palautejärjestelmällä on pieni ydintiimi, joka esikäsittelee kaikki palautteet sekä välittää ne varsinaisille asiantuntijoille vastattavaksi. Hallintojohtaja Anttila kertoo kunnanhallituksen tehneen vastikään päätöksen, jossa vastuuhenkilöt sitoutuvat antamaan vastauksen kuntalaisen esittämään ideaan tai palautteeseen viikon sisällä.

Solmu on osoittanut toimivuutensa kuntalaisten palautteiden hallinnassa ja matalan kynnyksen ideointialustana. “Toisinaan kuntalaiset ovat fiksumpia kuin kunnan päättäjät, mutta harva lähtee soittamaan, vaikka parannusehdotukset ovat kullan arvoisia”, Anttila kehuu.

“Kuntalainen voi esittää Solmussa perustellun ideansa, joka käsitellään, joka arvioidaan ja johon vastataan. Tämä on merkittävä vuorovaikutuskanava kunnan ja kuntalaisten välillä.”

Aktiivisten kuntalaisten lisäksi Piia Nurkka kiittelee ratkaisun toimittaneita Accountor Enterprise Solutionsia ja KuntaProta. “Hyvät kumppanit ovat auttanut aina tarvittaessa.”

Myös Anttilalla on pelkkää hyvää sanottavaa yhteistyöstä KuntaPron ja Accountor Enterprise Solutionsin kanssa. “Projekti on hoidettu vastuullisesti, eikä meitä ole jätetty yksin palvelun käyttöönoton kanssa.”

Accountor Enterprise Solutions on osa Accountor-konsernia.

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail