Palkkahallinnon hybridi yhä useamman yrityksen valinta

Palkkahallinnon voi hoitaa kolmella tavalla – miten valita oikea suunta? Perttu Seppänen pohtii vaihtoehtoja.

Palkkahallinnon hybridi yhä useamman yrityksen valinta


”Yli puolet Elinkeinoelämän keskusliiton suurista jäsenyrityksistä oli ulkoistanut palkkahallintonsa jo vuonna 2014 – pienet yritykset vielä sitäkin useammin”, Accountor HR Solutionsin myyntijohtaja Perttu Seppänen kertoo Accountor HR:n blogissa.

Seppäsen mukaan ulkoistaminen houkuttelee monia pieniä ja keskikokoisia yrityksiä helppoudellaan. Ulkoistaminen ei kuitenkaan aina ole paras ratkaisu.

”Käytännössä palkkahallinnon voi hoitaa kolmella eri tavalla: kokonaan itse, kokonaan ulkoistamalla tai hankkimalla oman palkkajärjestelmän mutta ulkoistamalla asiantuntijapalvelut” Seppänen avaa mahdollisuudet.

Oma palkkahallinto suuryritysten ykkösvaihtoehto

Oma palkkahallinto takaa täydellisen päätäntä- ja hallintavallan kaikkiin palkkahallinnon prosesseihin. Ratkaisumalli viehättää etenkin suuria yrityksiä.

”Pk-yrityksille ja varsinkin kaikkein pienimmille yrityksille oma palkkahallinto sen sijaan on harvoin realistinen vaihtoehto puhtaasti kustannus- ja resurssisyistä”, Seppänen korostaa.

Ulkoistus pk-yritysten suosikki

Seppänen toteaa ulkoistamisen olevan monen pienen ja keskisuuren yrityksen helpoin vaihtoehto, koska palkkahallinto vaatii paljon erikoisosaamista.

”Parhaimmillaan se vapauttaa yrityksen investoimasta palkkahallinnon erityisosaajiin, keventää ja tehostaa yrityksen hallinnollisia rutiineja ja vapauttaa resursseja liiketoiminnan kannalta tärkeämpiin ja tuottavampiin toimiin”, Seppänen luettelee ulkoistuksen hyötyjä.

Ulkoistuksessa ei kannata kuitenkaan hätiköidä. Seppänen neuvoo selvittämään, onko palkkatietojen käsittely kumppanin kanssa oikeasti sujuvaa – saadaanko palkkatiedot toimitettua helposti, luotettavasti ja ajallaan?

”Jos prosessi sakkaa, on todellinen riski, että lomarahoja tai ylityötunteja jää maksamatta huithapelin esimiehen takia”, Seppänen varoittaa.

Kannattaa myös ottaa selvää, saako datan siirrettyä järjestelmästä toiseen, jos yritys haluaa esimerkiksi vaihtaa palveluntarjoajaa.

Hybridi kiinnostaa yhä enemmän

Seppäsen mukaan entistä suurempi osa yrityksistä haluaa hallinnoida työaika- ja palkkatietojaan mahdollisimman helposti, mutta kuitenkin joustavasti. Hyvä ratkaisu etenkin kasvuhaluisille pk-yrityksille on hallinnoida palkkajärjestelmää itse mutta ulkoistaa ammattitaitoa vaativan työ esimerkiksi tilitoimistolle.

Oman palkkajärjestelmän ja ulkoistettujen prosessien yhdistävässä hybridiratkaisussa on isoja etuja verrattuna kokonaan omaan tai kokonaan ulkoistettuun palkkahallintoon.

”Kun järjestelmä on yrityksen omassa hallinnassa, myös henkilöstödata on automaattisesti sen hallinnassa. Näin yritys pääsee siihen tarvittaessa käsiksi helposti ja kumppanin vaihtaminen käy sujuvammin”, Seppänen painottaa.

Myös ohjelmistojen kehittäminen ja integraatioiden toteutus on helpompaa, kun yritys käyttää omaa palkkajärjestelmää.

Seppänen muistuttaa, että omaa järjestelmää käyttävä yritys voi hyödyntää kumppaninsa palkanlaskennan erityisosaajia, jotka ymmärtävät palkkalajit, säädökset, työehtosopimukset ja paikalliset sopimukset.

”Parhaassa tapauksessa kumppani pystyy toimittamaan yritykselle sekä ohjelmiston että tarjoamaan siihen liittyvät palkanlaskennan palvelut”, Seppänen summaa.

Lue Accountor HR:n blogia.

Lähde: Accountor HR Solutions

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail