HR4:n Teemu Putto Faktassa: Data on aina mutua parempi

Suomessa teetetään vuosittain miljoonilla euroilla henkilöstökyselyjä, jotka ovat ilman tavoitetta ajan ja rahan tuhlausta.

HR4:n Teemu Putto Faktassa: Data on aina mutua parempi


”Henkilöstökyselyn arvo konkretisoituu vasta datasta johdettujen toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen”, HR4:n tutkimusliiketoiminnan johtaja Teemu Putto sanoo Fakta-lehden kolumnissaan.

Puton mielestä kyselyiden sijaan onkin puhuttava tutkimuksista: kyselyiden avulla kerättävä data analysoidaan ja tehdään johtopäätökset, joista johdetaan toteutettavat toimenpiteet. ”On tärkeää, että toimenpiteet voidaan palauttaa tutkimustuloksiin, sillä data on aina mutua parempi.”

Henkilöstötutkimus antaa parhaimmillaan vastauksia siihen, mitä yrityksen kannattaa tehdä, jotta henkilöstö voi paremmin ja tekee parempaa tulosta.

Tutkimusotteella tehdyistä henkilöstökyselyistä johdolle jää käteen priorisoitu tiekartta tuleville vuosille, ei pelkästään pylväsdiagrammeja henkilöstöryhmistä tai sertifikaattia nettisivuille. ”Tämä on tiedolla johtamisen perusedellytys”, Putto muistuttaa Faktassa.

Puton mukaan henkilöstötutkimukset ja -kyselyt tulee aina johtaa liiketoiminnan tavoitteista. ”Henkilöstötutkimuksen on oltava taloudellisesti motivoitu. Ei ole mielekästä sijoittaa henkilöstökokemuksen tutkimiseen tai kehittämiseen, jos se ei näy liiketuloksessa.”

”Tulos syntyy vasta johdon, henkilöstön ja asiakaskunnan vuorovaikutuksessa, jota ohjaa tutkimuksen tuloksena syntynyt tiekartta”, Putto summaa.

Lähde: Fakta

HR4 on osa Accountor-konsernia.

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail