ERP-ratkaisu aikataulussa ja budjetissa

Accountor Enterprisen Arto Ignatius listaa tekijöitä, jotka vaikuttavat aikataulun ja budjetin pitävyyteen toiminnanohjausta koskevissa hankkeissa.

ERP-ratkaisu aikataulussa ja budjetissa


Senior Business Consultant Arto Ignatius on nähnyt 25 vuoden aikana yli sata toiminnanohjauksen uudistusta. Ignatiuksen todistamista ERP-hankkeista noin 60 prosenttia on pysynyt aikataulu- ja budjettitavoitteissa – näistä yli 90 prosenttia on toteutettu pilvipalvelujen avulla, suurin osa kahden viimeisen vuoden aikana.

Ignatiuksen mukaan ERP-hankkeen toteutus alkaa usein vasta investointipäätöstä seuraavan suunnitteluvaiheen jälkeen. ”Jos suunnittelua jatketaan, viivästyy toteutuksen aikataulu”, Ignatius muistuttaa Accountor Enterprisen blogissa.

Tapahtumien looginen järjestys kuuluu keskeisimpiin aikataulua koskeviin haasteisiin. Jotta suunnittelu ei venyisi, ERP-ratkaisun toiminnallisuudesta olisi kyettävä tunnistamaan käyttökelpoisimmat piirteet ja olennaisimmat hyödyt. ”Haaveiden tynnyri on loputon. Tarvitaan rohkeutta, ohjausta, johtamista ja päätöksiä”, Ignatius korostaa.

Korvausinvestointi vai uuden mahdollistaja?

Jos ERP-hankkeen ajurina on käytössä olevan järjestelmän tuen päättyminen, painopiste saattaa olla vanhan ratkaisun korvaamisessa vastaavalla uudella. Nykyaikaisten ERP-pilviteknologioiden uudenlaiset mahdollisuudet ja palvelut kannattaa huomioida investoinnin suunnittelussa, takaisinmaksun arvioinnissa sekä tavoitteissa, budjetissa ja aikataulussa.

Vanhanaikaiset ERP-ratkaisut toteutettiin vesiputousmallin mukaisesti: ensi määriteltiin ja sitten toteutettiin. ”Toteutus valmistui usein niin myöhään, että yrityksen toiminnan muuttuessa määrittely ei enää vastannut toimintaa”, Ignatius toteaa.

Nykyaikaisten ERP-pilvipalvelujen etuja ovat muun muassa versiolukottomuus, toimittajariippumattomuus ja lisäkomponenttien saatavuus päämiehen ekosysteemistä.

”Versiolukottomuus syntyy ohjelmistosta vastaavan päämiehen jatkuvasta kehitystyöstä, joka näkyy säännöllisinä pilvipäivityksinä”, Ignatius kuvailee ja korostaa, että asiakkaan kanssa on tärkeää keskustella toiminnallisten ja teknisten vaatimusten ohella pilvipalvelun kehityspolun sisällöstä ja aikataulutuksesta.

Jatkuvan kehittämisen mallia jatketaan koko ERP-pilvipalvelun elinkaaren ajan. Näin varmistetaan yrityksen kilpailuedun kannalta tärkeä muutosvalmius. Ignatiuksen mukaan tekeminen kannattaa palastella: ”Ensin tehdään se mikä on pakko, muut hoidetaan kehityshankkeina.”

ERP-pilvipalvelu mukautettavissa ilman räätälöintiä

Ignatiuksen kokemuksen mukaan asiakkaat eivät yleensä halua räätälöintejä vaan vakioituja toiminnallisuuksia. Yritykset eivät halua jäädä yksin ratkaisujensa kanssa. Näkökulma on perusteltu, etenkin kun halutaan välttää ERP-pilvipalvelujen päivitysten sekä räätälöintien ja integraatioiden ylläpidon haasteet.

Asiakkaat kaipaavat kuitenkin omia tarpeitaan vastaavia ratkaisuja. ERP-pilvipalvelu voidaan mukauttaa asiakkaan tarpeisiin työnkulkujen ja parametroinnin avulla – näin ratkaisu säilyy eheänä.

Ignatius tunnustaa, että toimittajat syyllistyvät usein asiakkaalta vaadittavan ajan aliarvioimiseen. ”Nyrkkisääntö on, että asiakkaan tulee varata hankkeeseensa yhtä paljon aikaa toimittajan kanssa. Ketterissä menetelmissä usein jopa enemmän.”

Ketterissä menetelmissä lukitaan tyypillisesti kaksi kolmesta: aikataulu, budjetti ja toiminnallisuus. ”Jos kaksi lukitaan, kolmas joustaa”, Ignatius summaa.

Lähde: Accountor Enterprise Solutions Oy

Tutustu Accountor Enterprisen palveluihin.

Accountor Enterprise Solutions Oy on osa Accountor-konsernia.

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail