Erilliset pilvipalvelut hallittavissa yhdellä käyttöliittymällä ja laskulla

”Accountor Cloud 2.0 eliminoi monipilvistrategian ongelmat ja maksimoi sen hyödyt”, Ville Laiho Accountor ICT:stä lupaa.

Erilliset pilvipalvelut hallittavissa yhdellä käyttöliittymällä ja laskulla


Pilvipalveluja käytetään nykyisin lähes kaikissa yrityksissä, eikä syyttä. Oli sitten kyse kapasiteettipalveluista, julki-sista alustapalveluista tai ulkoistetuista liiketoimintasovelluksista, pilvipalvelut tarjoavat hankkimisen helppoutta ja ketteryyttä sekä matalampia, opex-pohjaisia tuotantokustannuksia.

Pilvipalvelujen ripottelu eri toimittajille aiheuttaa kuitenkin ongelmia. ”Kun pilvipalveluja ja täsmäsovelluksia hankitaan luottokorteilla sieltä täältä, kustannuskontrollia ei juuri ole. Olen törmännyt tapauksiin, joissa kulujen hallitsematon kasvu on osoittautunut säästöjä suuremmaksi”, teknologiajohtaja Ville Laiho Accountor ICT Oy:stä kertoo.

Kaikki pilvipalvelut liitettävissä yhteen

Haasteista huolimatta monipilvistrategiassa on etuja, joista ei kannata eikä tarvitse luopua. Kuhunkin käyttötarkoitukseen voidaan valita parhaat ratkaisut, ja pilvipalvelujen toimittajia voidaan kilpailuttaa. Olennaista on löytää tehokas ja järkevä tapa palvelujen ja kustannusten hallintaan.

Accountor ICT:n kehittämä Accountor Cloud 2.0 on monipilvimalli, jossa eri toimittajien pilvipalveluja ja kustan-nuksia hallitaan keskitetysti. Ratkaisuun liitettäviä palveluja voivat olla Accountor ICT:n oman pilvipalvelun lisäksi muun muassa Microsoft Azure, Amazon Web Services, Google ja Oracle.

”Monipilviympäristöömme ei siirrytä, siihen liitytään”, Laiho korostaa. ”Asiakkaan nykyinen ympäristö voidaan ottaa mukaan, eikä isoja investointeja tarvita.”

Automaatiota pilvipalveluihin

Monipilvistrategia mahdollistaa entistä monipuolisemman palveluarkkitehtuurin, jossa hyödynnetään internetin hajautettua luonnetta. Tämä kuitenkin vaatii hallintakerroksen, jolla palvelujen käyttöönotto ja ylläpito automatisoidaan. Accountor Cloud 2.0 tuo myös tähän helpotusta, sillä asiakkaat voivat ”blueprinttien” avulla mallintaa palvelunsa etukäteen ja hajauttaa ne vikasietoisesti eri pilviin. Palvelujen päivitykset voidaan myös hoitaa mallinnusten avulla.

”Olemme itsekin ohjelmistotalo ja ymmärrämme hyvin, miksi palvelujen käyttöönotto ja ylläpito pitää automatisoida niin pitkälle kuin mahdollista. Lyhyet julkaisusyklit käytännössä pakottavat tähän – tilanne on kaikille sama”, Laiho sanoo.

Yksi kojelauta ja yksi kuukausilasku

Skaalautuvan, kuukausikuluihin perustuvan palvelun käyttöönotto on nopeaa. Parin tunnin alkukartoituksen, kustannusanalyysin sekä palvelukokonaisuuden ja vastuiden määrittelyn jälkeen asiakas voi tehdä päätöksen ympäristöön liittymisestä. Sen jälkeen pilvipalveluja voidaan seurata, ohjata ja optimoida yhden reaaliaikaisen kojelaudan avulla.

”Tuotannossa asiakkaan pilvipalveluja valvotaan ja analysoidaan koko ajan automaattisesti palvelujen optimoimiseksi, tietoturvan parantamiseksi ja kustannusten säästämiseksi”, Laiho toteaa.

Accountor ICT:n monipilvimallissa kustannukset eivät aiheuta enää ikäviä yllätyksiä. ”Kokoamme kaikkia pilvipalveluja koskevat kustannukset yhdelle sopimukselle ja laskulle. Monen toimittajan ympäristöä hallitaan tehokkaasti ja läpinäkyvästi. Autamme asiakkaita hyödyntämään monipilvimaailmaa maksimaalisella tavalla”, Laiho summaa.

Lue lisää Accountor Cloud 2.0 -monipilvimallista.

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail