Digitalisaatio voi lisätä henkilökohtaisia kohtaamisia

Vuorovaikutuksen siirtyessä verkkopalveluihin unohdetaan helposti, että digitalisoinnilla voidaan lisätä myös ihmisten todellisia kohtaamisia, Enston henkilöstöjohtaja Katrin Joala muistuttaa.

Digitalisaatio voi lisätä henkilökohtaisia kohtaamisia


HR:n digitalisointi luo uudenlaisia tapoja yhteistyöhön. Skype-kokoukset ja joustavat keskustelualustat tuovat ihmiset ympäri maailmaa lähemmäs toisiaan. Näin on myös Enstossa, kansainvälisessä perheyrityksessä, joka tuottaa älykkäitä sähköistysratkaisuja Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa noin 1 600 henkilön voimin.

”Digitalisaatio helpottaa yhteydenpitoa ja mahdollistaa osallistavan vuorovaikutuksen. Toisaalta mitä enemmän kommunikaatiota sähköistetään, sitä harvemmin ihmiset tapaavat fyysisesti toisiaan. Kehitys ei ole pelkästään positiivista, koska henkilökohtaisia kohtaamisia tarvitaan edelleen”, Enston henkilöstöjohtaja Katrin Joala korostaa.

Joala uskoo, että digitalisaatiota voidaan hyödyntää myös päinvastaisen kehityksen ajurina. ”Digitalisoimalla HR-prosesseja voidaan automatisoida päivittäisiä rutiineja ja vapauttaa ihmisten aikaa todellisiin kohtaamisiin. Inhimillisten kontaktien edistäminen on mielestäni yksi henkilöstöhallinnon tehtävistä”, Joala sanoo.

HR-ratkaisu palvelee koko henkilöstöä

Henkilöstöhallinnon digitalisoinnin kannalta keskeisessä roolissa on HR-ratkaisu, joka mahdollistaa henkilöstötietojen ja HR-prosessien tehokkaan hallinnan. Ensto on käyttänyt vuodesta 2010 lähtien Accountor HR Solutions Oy:n omistamaa Mepco HRM -ohjelmistoa kansainvälisen henkilöstönsä master-järjestelmänä.

Kotimaassa HRM-ratkaisu sisältää työsuhteen elinkaaren vaiheet ja työnkierrot rekrytoinnista palkanlaskentaan ja henkilöstöhallinnon aktiviteetteihin, kuten lomien ja poissaolojen hallintaan, kehityskeskusteluihin ja varhaisen välittämisen käytäntöihin. Järjestelmä helpottaa myös EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimusten täyttämistä.

”HR-ratkaisu lisää läpinäkyvyyttä – ajantasaiset henkilöstötiedot ovat koko ajan raportoitavissa päätöksenteon tueksi. Hajautetut itsepalvelut vähentävät hallinnollista työtä ja varmistavat osaltaan tietojen oikeellisuuden. Paperista olemme päässeet Suomessa lähes kokonaan eroon, tulostamme nykyisin ainoastaan työsopimukset”, Joala toteaa.

HR-teknologia jauhaa henkilöstön puolesta tehtäviä, joiden välttäminen tekee tilaa tärkeämmille asioille, kuten ihmisten väliselle kohtaamiselle. HR-ratkaisu tukeekin osaltaan henkilöstön, Enston tärkeimmän voimavaran, palvelemista.

”Strategisena tavoitteenamme on luoda paras mahdollinen työntekijäkokemus. Henkilöstön arkea helpottavat työvälineet ja järkevät tavat tehdä työtä ovat sen tärkeä osa”, Joala summaa.

Accountor HR Solutions Oy on osa Accountor-konsernia.

Lue lisää Enstosta.

Lue lisää Accountor HR:stä.

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail