Yhdysvalloista peräisin oleva ostoskarnevaali vauhdittaa joulukauppaa

Kaupan ala odottaa myynnistä viime vuotta vilkkaampaa.

Yhdysvalloista peräisin oleva ostoskarnevaali vauhdittaa joulukauppaa


Kaupan ala ennakoi, että suomalaiset tekevät tänä vuonna jouluostoksia viime vuotta innokkaammin.

Esimerkiksi S- ja K-ryhmät sekä Stockmann odottavat viime vuotta parempaa joulumyyntiä. Myös Kaupan liitossa ollaan joulukaupan suhteen positiivisella mielellä. Kaupan myynti on ollut kuluvana vuonna kasvussa ja kuluttajien luottamus pysynyt hyvällä tasolla.

– Se yleensä kertoo siitä, että myös joulukauppa tulee hieman kasvamaan, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

Veronpalautusten kilahtaminen ihmisten tileille on perinteisesti pyöräyttänyt joulukaupan kunnolla käyntiin. Muutamana viime vuotena joulukaupan alkua on ollut vauhdittamassa myös Yhdysvalloista peräisin oleva alennusmyyntitempaus Black Friday eli musta perjantai, joka on eri paikoissa laajentunut viikonlopun tai jopa koko viikon mittaiseksi. Black Fridayta vietetään tänä perjantaina.

– Siihen näyttävät kaupat panostavan. Aiemminhan se oli hyvin pitkälle elektroniikkaan ja kodintekniikkaan liittyvä päivä Suomessa, mutta nyt näyttää siltä, että muutkin, jopa ruokakaupat, lähtevät siihen mukaan, Loikkanen kertoo.

Esimerkiksi Stockmann sekä S-ryhmä osallistuvat molemmat ostoskarnevaaliin. Alun alkaen molemmat kokeilivat tarjouspäivää erityisesti verkkokaupassa, mutta sittemmin myös tavaratalot ja myymälät otettiin mukaan.

– Me olemme Prismassa verkossa vahvoilla kampanjoilla mukana ja myös myymälöissä tämä näkyy edullisina tuotteina, sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Lähde: STT

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Facebooktwitterlinkedinmail