Verkkokaupan kasvu Suomessa jatkuu

Älypuhelimilla ja tableteilla tehdään jo lähes kolmannes verkko-ostoksista.

Verkkokaupan kasvu Suomessa jatkuu


Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna vähittäiskaupan tuotteita digitaalisesti kahdeksan prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Etenkin ulkomaiset verkkokaupat vahvistivat otettaan.

Kuluttajien koti- ja ulkomailta tekemien verkko-ostosten arvo oli jo 11 prosenttia verrattuna koko suomalaiseen vähittäiskauppaan ja 20 prosenttia verrattuna tavaratalo- ja erikoiskauppaan.

Eniten kasvoi päivittäistavaroiden verkkokauppa, peräti 88 prosenttia. Sen arvo on silti vielä alle puoli prosenttia koko päivittäistavarakaupasta.
Verkkokaupan kasvu ei tullut enää niinkään ostajien määrän kasvusta, vaan kuluttajat ostavat verkosta aiempaa useammin ja kerralla enemmän.

Myös mobiiliostaminen yleistyi. Jo viidesosa verkko-ostajista tekee ostoksensa älypuhelimella. Kun mukaan lasketaan tabletit, lähes kolmasosa verkko-ostoista tehdään mobiilisti. Nopeasta kasvusta huolimatta Suomi on vielä jäljessä mobiiliostamisen kärkimaista. Japanissa ja Britanniassa jo yli puolet verkko-ostoista tehdään mobiilisti.

Kaupan liiton selvitys perustuu kahteen kuluttajatutkimukseen, jotka toteutti Kantar TNS.

Lähde: STT

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail