Turkulainen chatfiction-sarja haastaa nuoret pohtimaan suhdettaan Euroopan unioniin

Kestääkö Sääntö-Suomen ja tiukkapipo-EU:n suhde? Tätä testataan Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden suunnittelemassa ja toteuttamassa, kolmiosaisessa chatfiction-sarjassa.

Turkulainen chatfiction-sarja haastaa nuoret pohtimaan suhdettaan Euroopan unioniin


Sarjassa Suomi ja muut maat joutuvat houkutusten saarelle, jossa Suomen ja EU:n suhdetta koetellaan. Humoristinen sarja syntyi osana Turun ammattikorkeakoulun viestinnän kurssin ja Eurooppatiedotuksen yhteistyötä.

Neljässä joukkueessa kisailleiden viestinnän opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella mediaprojekti, joka heijastelisi EU:n merkitystä nuorten arjessa, ensi kertaa eurovaaleissa äänestävää ikäryhmää kiinnostavalla tavalla. Voittajasuunnitelma toteutettiin julkaistavaksi Eurooppatiedotuksen sosiaalisen median kanavilla.

”Päädyimme yhdistämään chatfictionin tosi-tv-teemaan, koska se on nuorille helposti lähestyttävä. Haluamme tuoda EU:ta lähemmäksi nuoria huumorin kautta, koska EU on aika iso kokonaisuus ja saattaa vaikuttaa kuivalta ja virkamiesmäiseltä”, kertovat kisan voittajat Liisa Kallio, Kirsi Lätti ja Milena Raappana.

”Sarjan tavoitteena on näyttää, miten EU vaikuttaa nuoren arkeen ja saada hänet pohdiskelemaan ja peilaamaan suhdettaan siihen. Toivottavasti tämän jälkeen EU olisi hieman konkreettisempi ja käsin kosketeltavampi, eikä se tuntuisi nuorista kaukaiselta ja abstraktilta”, toteavat Kallio, Lätti ja Raappana.

Kurssilla Eurooppatiedotus antoi tehtävänannon ja taustoituksen EU-teemoihin, mutta projektisuunnitelmien tarkempi aihevalinta ja toteutustapa oli vapaa.

”Halusimme antaa nuorille vapaat kädet käsitellä EU-aiheita heitä kiinnostavista näkökulmista, heitä kiinnostavilla tavoilla. Saimme joukon oivaltavia ja luovia ehdotuksia, jotka haastavat rohkeasti perinteisempiä EU-viestinnän tapoja”, kertoo Eurooppatiedotuksen tiedottaja Johanna Kaprio.

Viestinnän kurssin opettajat Samuel Raunio ja Jussi Kokkola ovat olleet tyytyväisiä yhteistyöhön Eurooppatiedotuksen kanssa.

”Tehtävänanto opiskelijoille oli vähintäänkin haastava, mutta toisaalta se pakotti miettimään jotain muuta kuin perinteisiä ratkaisuja. EU ei välttämättä pääse nuorten iholle, jos pitäydytään niin sanotussa virallisessa linjassa”, sanovat Raunio ja Kokkola.

Sarjan ensimmäinen osa on nähtävillä Eurooppatiedotuksen Instagram- ja Youtube-tileillä. Jatko-osat julkistetaan viikon välein.

Projekti on osa vuonna 2018 käynnistettyä Puhutaan EU:sta -kampanjaa, joka löytyy sosiaalisesta mediasta #munEU-tunnuksella.

Lähde: STT

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail