Talouselämä: ”Suuret yritykset ovat tosiasiassa empaattisia ja pehmoja”, professori Pekka Mattila sanoo

Suurten yritysten johtajien pitää toimia isojen yhteiskunnallisten kysymysten ratkaisemisessa, työelämäprofessori Pekka Mattila sanoo Talouselämän artikkelissa.

Talouselämä: ”Suuret yritykset ovat tosiasiassa empaattisia ja pehmoja”, professori Pekka Mattila sanoo


”Julkisudessa on puhuttu paljon, mikä on se malli, jolla yhteiskunta rakennetaan. Miten löydetään työllisten ja työttömien välille tasapaino? Mikä on se sopimus, joka yritysten ja yhteiskunnan pitää keskenään tehdä?” kysyy Pekka Mattila, toimitusjohtaja ja työelämäprofessori.

Aiemmin ihmiset luottivat korkeisiin virkamiehiin, poliitikkoihin ja isoimpien yritysten johtajiin. Ensimmäiset muutokset tähän nähtiin vuonna 2008 kun finanssikriisi alkoi. Luottamus poliitikkoihin ja suurten yritysten johtajiin laski.

”2010-luvulla alkoi tapahtua puolestaan kehitystä, että luottamus ihmisiin, jotka ovat minun kaltaisiani alkoi lisääntyä eniten. Tilastojen valossa alettiin luottaa ihmisiin, jotka ovat samassa elämäntilanteessa, kuin itse on”, Mattila kertoo Talouselämän artikkelissa.

Tämän talven tilastoissa on nyt havaittu, että luottamus mediaan alkanut hieman toipua ja someen olennaisesti vähentyä. Myös luottamus yritysjohtajiin on noussut.

”Huomattava osa vastaajista näkee, että suurten yritysten johtajien pitää toimia isojen yhteiskunnallisten kysymysten ratkaisemisessa”, Mattila sanoo.

Isojen yritysten pitää siis ottaa myös yhteiskunnallista roolia. Ei riitä enää, että tekee yritystoimintaa, vaan sen pitää olla myös vastuullista, ja vastuullisuuden pitää näkyä ulos päin.

Mattila kertoo tämän vuoden tammikuussa julkaistusta tutkimuksesta, joka koski suuryritysten johtoryhmiä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritykset todella panostavat nykyään vastuullisuuteen enemmän.

”Suuret yritykset ovat tosi asiassa empaattisia ja pehmoja, jos katsoo näitä tutkimuksen lukuja. 57 prosenttia vastaajista katsoo, että yrityksen tehtäviin kuuluu ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia.”

Yritykset hyötyvät vastuullisuudesta myös itse, sillä se saavat sitä kautta suurta imagohyötyä. Jos yritykset haluavat olla kestäviä pitkällä aikavälillä, pitää niiden olla hyviä jäseniä yhteiskunnassa, jossa ne toimivat.

Monet yritykset osaavatkin tämän jo, osa puolestaan ei vieläkään välitä. Sitten on joukko ”surullisia” firmoja. Näissä yrityksissä todellisuus on parempi kuin mielikuva.

”Asiat tehdään oikein ja kestävästi mutta ei osata korjata palkintoa eli mainehyötyä. Kerran vuodessa tehdään yritysvastuurapotti, ja se on tapa kertoa, että hyviäkin asioita tehtiin. Toimitaan oikein mutta ei saada palkintoa. Täällä on hyvin paljon voitettavaa.”

Tärkeintä onkin ylläpitää läpinäkyvyyttä, Talouselämän artikkelissa sanotaan. Eettisen toiminnan tulee olla todellista, eikä pois raaputettavaa. Ja sen pitää näkyä myös ulkopuolelle, jotta yritys saa kerättyä vastaavasti siitä hyötyä.

Lähde: Talouselämä

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail