Suomen itsestäänselvyydet viehättävät kiinalaista

Startup-yrittäjä toivoo, että suomalainen terveysbisnes katsoisi sote-uudistusta kauemmas.

Suomen itsestäänselvyydet viehättävät kiinalaista


Kiinalaiselle matkustajalle suurta luksusta ovat puhdas ilma, puhdas vesi ja luontoelämykset, eli asiat, jotka ovat suomalaisille itsestäänselvyyksiä.

Finpron alaisen Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kertoo, että tällä hetkellä matkailuala yrittää houkutella Kiinasta Suomeen erityisesti nuoria aikuisia, jotka ovat itsenäisempiä matkustajia kuin Kiinan aiemmat turistisukupolvet.

Nuorten kiinalaisten huomio on tavoitettava digitaalisesti, sillä he jakavat sosiaalisessa mediassa herkästi kokemuksiaan ja vertaisarvioinnit hyvistä ja huonoista palveluista leviävät laajalle.

Terveysturismissa miljardien mahdollisuudet

Suomalainen terveysalan startup-yritys SuomiHealth onkin juuri rakentamassa kiinalaiset tavoittavaa mobiilialustaa.

Toimitusjohtaja Suvi Sillanpää kertoo, että yrityksen tavoitteena on tuoda terveysturisteja Kiinasta Suomeen yksityisiin sairaaloihin.

”Aiomme ensisijaisesti keskittyä hedelmöityshoitoihin, syöpähoitoihin ja lasten sairauksiin, koska niillä aloilla Suomessa ollaan erityisen vahvoja ja niitä kiinalaiset hakevat tällä hetkellä ulkomailta”, Sillanpää sanoo.

Hän vakuuttaa, että Suomesta löytyy yksityiseltä puolelta kapasiteettia terveysturistien hoitamiseen.

Sillanpää toivookin, että suomalaisessa terveysbisneksessä katsottaisiin sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta kauemmas.

Hänen mukaansa kiinalaiset terveysturistit vievät tällä hetkellä noin kymmenen miljardia yhdysvaltojen dollaria ulkomaille ja summan odotetaan moninkertaistuvan lähivuosina.

Visit Finlandin Virkkunen näkee terveysturismissa mahdollisuuksia.

”Yksi suuri vetovoimatekijä Euroopasta Suomeen on rentoutus- ja hyvinvointimatkailu. Tähän konseptiin pystyisi vallan mainiosti yhdistämään terveysmatkailuun liittyviä asioita”, Virkkunen pohtii.

Suomen Lappi voittaa Ruotsin

Kilpailu kiinalaisturistien huomiosta on kovaa. Virkkusen mukaan Suomen kilpakumppanit löytyvät aivan naapurista.

”Muut Pohjoismaat käyvät täällä hyvin kiivaasti samojen matkailutoimijoiden juttusilla täällä. He ovat havainneet sen, että Kiinasta tulee Suomeen kovia kasvulukuja, niin he haluavat päästä osille siitä.”

Viime vuonna esimerkiksi Pekingin-suurlähetystössä myönnettyjen viisumien lukumäärä kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna.

Kiinalaiset suuntaavat erityisesti Lappiin.

Virkkusen mukaan Lapissa Suomen etu on se, että Suomella on siellä Ruotsia parempi matkailuinfrastruktuuri.

”Suurta mielenkiintoa täällä Kiinassa on herättänyt se, että tämän kevään lentoliikennekonsultaatiossa Suomen ja Kiinan valtioiden välillä sovittiin muun muassa siitä, että Pekingin ja Rovaniemen välille voi avata neljän viikkovuoron operaatioita”, Virkkunen kertoo.

Lähde: STT, HETA HASSINEN

 

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteistyössä mukana