Suomalaiset aamiaistuotteet ovat myyneet hyvin kiinalaisessa verkkokaupassa

Kesko yllättyi positiivisesti suomalaisruuan menekistä Kiinassa.

Suomalaiset aamiaistuotteet ovat myyneet hyvin kiinalaisessa verkkokaupassa


Suomalaisten elintarvikkeiden menekki Kiinassa on ollut Keskolle myönteinen yllätys. Yhtiö aloitti syyskuussa ruoan verkkokaupan Kiinassa yhteistyössä verkkokauppajätti Alibaban kanssa ja sanoi tuolloin, että myyntiä on hyvin vaikea ennakoida.

Nyt projektia on takana reilut puoli vuotta.

– Olemme olleet Kiinan ruoan verkkokaupan osalta liikkeellä start up -hengessä. Myynnit ovat pitkälti noudattaneet odotustamme, koska analysoimme markkinaa huolellisesti ennen verkkokaupan avaamista, Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi STT:lle.

– Suomalaisten elintarvikkeiden suosio on kuitenkin yllättänyt meidät positiivisesti. Ensimmäinen puoli vuotta on jo osoittanut, että pohjoismaisille elintarvikkeille on Kiinassa selkeää kysyntää.

Hovin mukaan terveellisyys on Kiinassa kasvava trendi ja ulkomaisiin elintarvikkeisiin liittyy vahva laatumielikuva. Suomalaisen ruuan puhtaus on kilpailuvaltti.

– Olemme havainneet, että kun tuote on kunnossa, pienelläkin toimijalla on mahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla.

Tuotevalikoima laajentumassa

Suomalaisista yrityksistä Keskon Kiinan-verkkokaupassa ovat mukana tällä hetkellä Paulig, Fazer, Kiantama, Finnspring ja Roberts. Muita yrityksiä on mukana Pirkka-tuotteiden valmistajina. Hovi kertoo Keskon saaneen paljon yhteydenottoja yrityksiltä, jotka mielivät uusiksi kumppaneiksi.

Tuotevalikoima kattaa nyt noin 70 tuotetta ja se on tarkoitus kasvattaa kesän aikana noin 100 tuotteeseen 3–5 uuden toimittajan myötä.

– Suosituimmiksi tuotteiksi verkkokaupassa ovat nousseet aamiaistuotteet, marjatuotteet ja suklaatuotteet. Aamiaistuotteet ovat olleet suosittuja, sillä havaintojemme mukaan aamiaistrendi ja -kulttuuri kasvattavat Kiinassa suosiotaan.

Kesko myy Kiinassa aamiaistuotteista muun muassa Pirkka-mysliä ja -puuroa. Tuotteiden hinnat ovat paljon korkeammat kuin Suomessa, esimerkiksi kilon pakkaus Pirkka kilomysliä maksaa 69 yuania eli noin yhdeksän euroa, kun Suomessa saman pakkauksen saa alle kolmella eurolla.

Lähde: STT, ANSSI RULAMO

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail