Siviilivihkimisen voi tulevaisuudessa hoitaa netissä

Selvityshenkilö ehdottaa maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen yhdistämistä.

Siviilivihkimisen voi tulevaisuudessa hoitaa netissä


Siviilivihkimisen voi tulevaisuudessa hoitaa internetissä ilman että tarvitsee mennä käymään maistraatissa, uskoo maistraattien tulevaisuutta selvittänyt Sitran vanhempi neuvonantaja Jouni Backman.

Pitkän kansanedustaja- ja ministeriuran tehnyt Backman esittää keskiviikkona julkistetussa selvityksessään, että maistraatit ja Väestörekisterikeskus yhdistetään uudeksi valtakunnalliseksi virastoksi vuoden 2020 alusta alkaen.

Suomessa on nykyisin yhdeksän maistraattia, joilla on 36 toimipistettä ja jotka työllistävät noin 600 henkeä. Maistraatit vastaavat muun muassa alueensa väestötietojärjestelmästä ja nimenmuutosasioista. Maistraatin henkikirjoittaja suorittaa siviilivihkimiset ja hän toimii myös julkisena notaarina ja kaupanvahvistajana.

Backmanin mukaan digitalisaation eteneminen on johtanut siihen, että maistraattien fyysisten asioimispaikkojen merkitys on vähentynyt. Tarve maistraattien asioimispaikoille vähenee entisestään, jos siviilivihkimisen voi tulevaisuudessa hoitaa digitaalisesti niin sanottua lohkoketjuteknologiaa hyväksikäyttäen.

Yhdistämisellä ei Backmanin mukaan olisi suoria henkilöstövaikutuksia. Maistraattien henkilöstömäärää on jo aiemmin päätetty supistaa vuoteen 2022 mennessä noin 470:een nykyisestä 600:sta.

Backman ei usko, että maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen yhdistäminen mainittavasti näkyisi kansalaisten arjessa.

– Kansalaisille ei ole väliä, mikä organisaatio palveluja hoitaa, kunhan ne hoituvat, Backman sanoo.

Ministeri kiitteli

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen mukaan Backmanin ehdotus maistraattien yhdistämisestä on perusteltu.

– Perehdymme valtiovarainministeriössä pian selvityksen yksityiskohtiin ja teemme sen jälkeen ripeästi ratkaisuja etenemisestä, Vehviläinen sanoi tiedotteessaan.

Myös Väestörekisterikeskus kiitteli Backmanin esitystä. Keskuksen mukaan yhdistäminen edistäisi asiakaspalvelua ja digitaalisten palveluiden kehittämistä.

Lähde: STT, TUOMAS SAVONEN

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Facebooktwitterlinkedinmail