Mummobuumi – nyt tulevat karismaattiset seniorit!

Ikäihmisten julkikuva monipuolistui, mutta myös huolipuhetta riittää.

Mummobuumi – nyt tulevat karismaattiset seniorit!


Eläkeläisten asioista kirjoitetaan nykyisin jo aika paljon mediassa, pohtii aktiivinen lehtienlukija ja kirjoittaja Hilkka Jaatinen. Varsinkin naisten elämäntarinoita näkyy usein. Samalla kannalla ovat Tampereen yliopiston tutkijat, joiden mukaan ikäihmisten julkikuva on saanut lisää väriä.

Tamperelaisten Jaatisten kotiin tulee hämmästyttävä määrä lehtiä. Valikoimaan kuuluvat esimerkiksi Apu, Seura, Aamulehti, Anna, Kotiliesi ja Suomen Kuvalehti. Joukosta löytyvät myös erityisesti ikääntyville suunnatut ET ja Viva.

– Lehdissä on paljon juttuja menestyneistä eläkeläisistä ja optimistisia selviytymistarinoita. Haastateltavalta on voinut mennä talo alta ja mies lähtenyt, mutta hän on kääntänyt vaikeudet voitoksi, luonnehtii 73-vuotias Jaatinen.

Muun muassa ET-lehdessä korostetaan senioreiden pätevyyttä ja karismaa, tietää vanhuuden julkikuvia tutkinut Kirsi Lumme-Sandt Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta. Nyt on myös mahdollista olla monella tapaa eläkeläinen, kun aikaisemmin vanhuudelle asetettiin tiukemmat raamit. Kuvauksissa korostuu aktiivisen ikäihmisen ideaali.

Superaktiivisen ja hyväkuntoisen eläkeläisen ihanne voi myös ahdistaa, jos haluaisi mieluummin istua nojatuolissa ja kutoa sukkaa tai hakata halkoja mökillä.

– Sivuajatuksena on, että terveenä elämä on mukavaa, mutta olet myös pienempänä taakkana yhteiskunnalle.

Mummobuumi ihailee vahvoja naisia

Myös tv-sarjoihin on tullut vanhempia henkilöitä, huomauttaa tutkimuspäällikkö Sanna Kivimäki Tampereen yliopiston viestintätieteiden tiedekunnasta. Eräs ilmiö ovat Youtube-videot, joissa esiintyy teräsmummoja ja -vaareja.

– Tällainen iän sensaatiomaisuuden esittely on tyypillistä myös iltapäivälehdissä. Aira Samulin on hämmästyttävä 90-vuotias tanssinopettaja, ja Emmanuel Macronin vaimo on hämmästyttävän paljon vanhempi kuin miehensä.

Muutama vuosi sitten alkoi mummobuumi, jossa heijastui myös suomalainen vahvojen naisten ihanne. Mummomafia-sarjassa seniorit ratkoivat nuorempien ongelmia. Ilmestyi erilaisia mummokirjoja, ja ikääntyviä naisia palkattiin työpaikkoihin tuomaan kotoisaa tunnelmaa. Vanhoja miehiä puolestaan edusti aivan erilainen tyyppi, äksy Mielensäpahoittaja.

Jaatinen muistuttaa, että monet mediasisällöt koskevat ja kiinnostavat niin eläkeläisiä kuin muitakin ikäryhmiä. Hän mainitsee esimerkkinä uutiset Tampereen tonttivuokrien korotuksista, jotka voivat saattaa monenikäisiä pienituloisia ahdinkoon. Nimenomaan ikäihmisiä koskevia ajankohtaisia tietoja saa esimerkiksi Eläkkeensaaja-lehdestä.

Ikäihmiset eivät ole massaa

Tutkijat löytävät vanhojen ihmisten julkikuvassa kaksi päälinjaa. Samalla kun aktiiviset seniorit saavat myönteistä huomiota, varsinkin päivälehtien palstoilla näkee huolipuhetta eläkepommista, vanhustenhuollon ongelmista ja kalleudesta. Kuva eläkeläisistä onkin ristiriitainen.

– Kun vanhoista ihmisistä puhutaan massana, korostuu huolipuhe. Kun puhutaan yksilöistä heidän omilla nimillään, kuten vaikka Aira Samulinista tai satavuotiaasta sotaveteraanista, kuva on myönteinen, Lumme-Sandt analysoi.

Hänen mielestään mediassa pitäisi tuoda enemmän esille vanhojen ihmisten moninaisuutta ja sitä, että eläkeläiset ovat suuri voimavara lastensa perheille ja yhteiskunnalle.

Lähde: STT, TARJA REPO

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Facebooktwitterlinkedinmail