Kustantamot vannovat kirjojen uuden käyttökokemuksen nimeen

Suoratoistopalvelut kasvattaneet osuutta.

Kustantamot vannovat kirjojen uuden käyttökokemuksen nimeen


Äänikirjojen suosio on kasvanut parina viime vuonna voimakkaasti. Esimerkiksi Otavan myyntipäällikkö Noora Al-Ani kertoo, että äänikirjat ovat heidän voimakkaimmin kasvava markkinansa.

Myös tilastot puhuvat suosion kasvun puolesta. Esimerkiksi Suomen Kustantajayhdistyksen tilastojen mukaan vuonna 2013 ladattavia äänikirjoja julkaistiin 48, kun vuonna 2017 äänikirjoja julkaistiin jo 442. Silti äänikirjojen osuus kirjamarkkinoista on vielä vain parin prosentin luokkaa.

Bonnier-mediakonserniin kuuluvien WSOY:n ja Tammen toimitusjohtaja Timo Julkunen uskoo, että äänikirjojen suosio jatkaa kasvuaan.

– Pian äänikirjojen osuus markkinoista voi olla jopa 20–25 prosentin luokkaa, Julkunen sanoo.

Julkunen tai Otavan Al-Ani eivät kuitenkaan usko, että äänikirja syrjäyttäisi painetun printtikirjan. Ääninkirjat houkuttelevat kirjallisuuden pariin ennen kaikkea niitä ihmisiä, jotka eivät yleensä lue kirjoja.

Kustantamojen mukaan äänikirjojen osuutta ovat kasvattaneet sähköisten kirjojen suoratoistopalvelut, jotka rantautuivat Suomeen muutama vuosi sitten. Nyt äänikirjoja voi kuunnella puhelimesta samaan tapaan kuin musiikkia Spotifysta.

Äänikirja on kirjailijalle lisätulon lähde

Kustantamot panostavat nyt paljon äänikirjoihin, ja suuri osuus uutuuskirjoista julkaistaan myös äänikirjana. Kustantamoissa uskotaan, että äänikirja on kirjailijalle lisätulon lähde. Niiden ei uskota vaikuttavan negatiivisesti painetuista kirjoista saataviin tuloihin.

– Kirjailija saa äänikirjoista tuloja samaan tapaan kuin painetuista kirjoista. Olemme huomanneet, että äänikirja itse asiassa pidentää kirjan elinkaarta ja näin myös kirjailija saa enemmän tuloja, Julkunen sanoo.

Kirjailijaliiton lakimiehen Ville Toron mukaan äänikirjoista voi tulla tulevaisuudessa merkittävä tulonlähde kirjailijoille, mutta vielä on kuitenkin vaikea sanoa, millainen tulonlähde äänikirja loppujen lopuksi on kirjailijalle.

Toro kertoo, että kirjailijat saavat osuuden, rojaltin, kustantajan saamasta tulosta. Keskimäärin se on äänikirjoissa noin 16 prosenttia, kun kovakantisista kirjoissa se on noin 21 prosenttia.

– Yleensä äänikirjan kuuntelukerrasta kirjailija saa vähemmän rahaa kuin erikseen ostetusta kirjasta, mutta tekijänpalkkioprosenteissa on myös todella suuria eroja kirjailijoiden sopimuksissa, Toro sanoo.

Esimerkiksi kirjailija Leena Lehtolainen sanoo, että hänellä nämä prosentit ovat samat. Hän ei ole kuitenkaan laskenut, kuinka suuri osuus hänen tuloistaan tulee äänikirjoista. Hänkin näkee äänikirjat positiivisena asiana ja lisätulon lähteenä.

– Äänikirja täydentää kirjan saatavuutta ja tuo myös lukijoita lisää. En usko, että se vähentää painetun kirjan suosiota, Lehtolainen sanoo.

Lähde: STT, LIISA OVASKA

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail