Kotona tehty on suosiossa – siksi retro on trendi ruokapakkauksissa

Eri vuosikymmenet palaavat takaisin tietyn väliajoin. Ne näkyvät ja kuuluvat pienellä twistillä musiikissa, vaatteissa – ja pakkauksissa. Mutta miksi?

Kotona tehty on suosiossa – siksi retro on trendi ruokapakkauksissa


Retroilu tuo merkitystä arkeemme, tietää vastaukseksi Vaasan yliopiston markkinoinnin ja viestinnän yliopistotutkija Hannele Kauppinen-Räisänen. Aiempien vuosikymmenten tyyliä – tai vain muuten vanhan tuntuista – sovelletaan uudelleen muotiin, pakkauksiin, autoihin, huonekaluihin, valaisimiin, teolliseen suunnitteluun.

”Meillä on menneisyyteen voimakas tunneside”, perustelee Kauppinen-Räisänen.

Retropakkaus tuo mieliimme muistoja ja tunteita. Pakkaus ja tuote ovat tällöin merkityksellisiä – ja yritysten toiminnalla ja olemassaololla on kuluttajalle merkitystä. Retropakkaus onkin Kauppinen-Räisäsen mukaan nerokas viestintäväline. Se viestii yrityksen pitkästä historiasta – ja on aitoa yritystarinaa.

”Retropakkaus kertoo yrityksen pitkästä historiasta. Koska toiminta on jatkunut pitkään, se on merkki menestyksestä ja hyvistä tuotteista”, summaa Kauppinen-Räisänen. Retropakkauksissa on niin paljon merkityksellisyyttä, että jopa startupit tuovat usein tuotesarjoja, jotka on pakattu vanhoilta näyttäviin pakkauksiin.

Pakkaukset ovat erittäin vahva viesti, toteaa Hannele Kauppinen-Räisänen. Hän on perehtynyt erityisesti luksustuotteiden pakkausfilosofiaan työskennellessään Monacon kansainvälisessä yliopistossa.

Sokeritytöstä poptaiteeseen

Suomen Sokerin 100-vuotisjuhlan kunniaksi nykyinen Taloussokeri-pakkaus saa kauppoihin rinnalleen kolme tuttua pakkausta menneiltä vuosikymmeniltä, 1950-, 1960- ja 1990-luvuilta. Suomen Sokerin vanhojen pakkausten visuaalisuuden valinnat kertovat myös Suomen talous- ja sosiaalihistoriasta.

Suomen Sokerin 1950-luvun pakkauksen sokerityttö ilmentää sen ajan elämää. Sokeri on hyvä esimerkki tuotteesta, joka oli aikoinaan ylellinen, eksklusiivinen ja ainutlaatuinen luksustuote.

”Sokerityttö 50-luvun pakkauksessa oli mielestäni jo silloin omalla tavallaan nostalginen, retro”, Kauppinen-Räisänen sanoo.

Suomi oli tuolloin maatalousvaltainen, mutta naiset alkoivat jo mennä töihin kodin ulkopuolelle. ”Miehet eivät 50-luvulla hääränneet keittiössä. Se oli naisten maailma, ja tuote on selvästi suunnattu naisille.”

Ei vain naisen, mutta myös pakkauksen rooli muuttui 50-luvulla. Enää ei riittänyt, että pakkaus täytti funktionaalisen tehtävän, eli suojasi tuotetta kuljetuksen aikana tehtaasta kaupanhyllyyn ja kuluttajan keittiöön tai ruokapöytään.

Suomen Sokerin 1960-luvun pakkaus puolestaan näyttää edelleen ultramodernilta. Muotoiluun vaikutti graafinen poptaide.

Pakkauksen tehtävä murroksessa

Pakkauksen tehtävä muuttui jälleen, kun kaupoissa siirryttiin itsepalveluun. Pakkauksesta tuli ”hiljainen myyntimies”, jonka työ oli myydä tuote kuluttajalle.

Tästä tehtävästä on tullut ajan myötä entistäkin tärkeämpi. ”Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten elintarvikepakkauksissa oli reippaita ja terveennäköisiä ihmisiä pakkauksissa. Viesti oli selvä: kun syöt hyvin, voit hyvin”, Kauppinen-Räisänen muistelee.

90-luvulla teknologia valtasi yhteiskunnan. Tähän haluttiin vastapainoa. ”Alettiin marjastaa ja tehtiin asioita itse. Minäkin marjastin pakastekaapin täyteen”, Kauppinen-Räisänen hymähtää. Tuon ajan sokeripakkauksen marjat viestivät siitä, että haluttiin ekologista ja luonnonmukaista elämää. Pakkaus oli Hannele Kauppinen-Räisäsen mielestä selvästi aikaansa edellä. Ruokaan alettiin tuolloin liittää aitous, läheisyys ja terveellisyys – perusasiat tulivat pinnalle.

”Luonnollisuus on edelleen trendi. Kotona tehtyä pidetään parempana kuin teollisesti valmistettua. Tästä syystä paluu menneeseen näkyy varsinkin ruokapakkauksissa.”

Lähde: STT

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail