Kestävyysliikunta tekee hyvää suoliston mikrobeille

Kestävyysliikunta tekee hyvää suolistomikrobiston koostumukselle, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Kestävyysliikunta tekee hyvää suoliston mikrobeille


Kuuden viikon liikuntaharjoittelun jälkeen mahdolliset tulehduksenaiheuttajamikrobit vähenivät ja tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitetyt mikrobit lisääntyivät koehenkilöiden suolistossa. Liikunnan vaikutuksesta myös erään tulehdusta lisäävän proteiinin aktiivisuus väheni.

Vaikka paino ei merkittävästi koehenkilöillä pudonnutkaan, oli liikunnalla useita positiivisia vaikutuksia osallistujien terveyteen, kertoo akatemiatutkija Satu Pekkala Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Tutkimuksessa 17 aiemmin liikuntaa harrastamatonta naista polki sykeohjatusti kolme kertaa viikossa kuntopyörää kuuden viikon ajan. Tutkimuksen aikana muita elämäntapoja, kuten ravitsemusta, ei muutettu.

Lähde: STT

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail