Avainlippu-merkkejä myönnetään nyt enemmän kuin koskaan

Yhteiskunnan suuret trendit kuten ekologisuus, ruokatrendien muutokset sekä yksilöiden tarve voida hyvin ja elää omien arvojensa mukaan, näkyvät myös Avainlipun käyttäjäyrityksissä.

Avainlippu-merkkejä myönnetään nyt enemmän kuin koskaan


Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle ja täällä tuotetulle palvelulle. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Avainlippuja on myönnetty yli 4100 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle.

”Tällä hetkellä suomalaisuus on asia, jota yritykset tuovat mielellään esiin. Kotimaisen tuotteen valinta on monille vastuullinen arvovalinta, johon voi liittyä myös ekologisia ja eettisiä arvoja. On ilo nähdä, että nämä kulutustrendit näkyvät myös meillä Suomalaisen Työn Liitossa siinä, millaiset yritykset hakevat Avainlipun käyttöoikeutta”, kertoo Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

Ekologinen elämäntapa ja hyvinvointiin panostaminen näkyvät esimerkiksi Flow Cosmeticsin kosmetiikassa tai Arctic Warriorsin superfoodeissa. Moni tämän tapaisista yrityksistä syntyy perustajiensa omista tarpeista ja yritysten toiminta on vahvasti arvoperusteista. Rovaniemeläisen Arctic Warriorsin tavoitteena on lisätä hyvinvointia lappilaiskylissä käyttäen nimenomaan paikallista alihankintaverkostoa.

Flow Cosmetics on esimerkki kotimaisesta ekologisesta luonnonkosmetiikasta. Tuotteiden raaka-aineet on huolella valittu ja käytetyt pakkausmateriaalit ovat kierrätettäviä, poltettavia ja mahdollisimman vähän jätettä tuottavia. Tuotteet noudattavat sertifioidulle luonnonkosmetiikalle asetettuja vaatimuksia, eikä niitä ole testattu eläinkokein.

Espoolainen EntoCube sai Avainlipun Samu-kotisirkoilleen helmikuussa 2018. Yritys on rakentanut vuodesta 2014 Suomesta syötävien hyönteisten mallituotantomaata.

”Suomalaiset sirkat viedään nyt käsistä, ja se lupaa hyvää sirkkojen kasvatuksesta kiinnostuneille maanviljelijöille. Olemme saaneet toista sataa yhteydenottoa kasvattajilta ja tuottajilta, jotka näkevät sirkkojen kasvatuksen vaihtoehtoisena elinkeinona perinteiselle lihantuotannolle. Meillä on nyt kaikki mahdollisuudet luoda uutta elinkeinoa tyhjentyneille maatiloille ja tehdä kotimaisten sirkkojen tuotantoketjusta esimerkki siitä, kuinka kestävää ruokajärjestelmää rakennetaan”, kertoo EntoCube/Samun markkinointipäällikkö Jonas Aaltio.

”Meillä on Suomessa paljon osaamista, jossa on potentiaalia myös kansainväliseen menestykseen. Suuri osa yrityksistä tähtääkin heti alusta lähtien Suomen lisäksi kansainvälisille markkinoille, kuten esimerkiksi Goodio, EntoCube ja Flow Cosmetics”, sanoo Mentu.

Avainlippu on yrityksille väline tehdä suomalainen työ näkyväksi. Merkki tunnetaan hyvin, liiton tutkimuksen mukaan 78 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus yrityspäättäjien keskuudessa on 92 prosenttia.

”Tänä päivänä ostopäätöksiin vaikuttavat yhä useammin hinnan lisäksi omat arvot, ja myös alkuperä- ja vastuullisuusmerkit tutkimusten mukaan vaikuttavat valintoihin. Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, vastuullisuudesta sekä laadusta”, Reetta Mentu kertoo.

Lähde: ePressi

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail