Onx ideaa? tekee nuorten ideat näkyviksi Kouvolassa

Kouvolan kaupungin tuore strategiakin sen sanoo: koko kaupunki kasvattaa.

Onx ideaa? tekee nuorten ideat näkyviksi Kouvolassa


Nuoret on valittu Kouvolassa lasten ja yritysten kasvun kanssa kaupunkistrategian yhdeksi kasvukärjeksi, jonka panostukset koituvat koko kaupungin ja kaikkien asukkaiden hyväksi.

Nuorille avattu Onx ideaa? -palvelu on vaikuttamisjärjestelmä, joka on yksi Kouvolan uusista kaupungin strategisia teemoja tukevista digitaalisista hankkeista. Nuoret ovat olleet mukana suunnittelemassa huhtikuussa käyttöön otettua matalan kynnyksen palvelua.

Nuorten ääni kuuluviin

Nuori voi esittää vaikuttamisjärjestelmän kautta, aloitteen tai mielipiteen muutoksen aikaansaamiseksi tai olemassa olevan hyvän tilanteen säilyttämiseksi. Idean voi jättää yksittäinen nuori, mutta myös ryhmä tai yhteisö voi tuoda järjestelmän kautta ajatuksensa julki. Nuorten ideoita vievät eteenpäin ja niihin vastaavat Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden edustajat. Ideoiden käsittely on koko ajan läpinäkyvää ja avointa.

”Ideoille ei haluttu erikseen kategorioita, vaan ne annetaan sellaisenaan suoraan järjestelmään ja nuorisopalveluissa otetaan koppi. Kouvolan nuorisopalvelut on tehnyt hyvää työtä palautteen ja ehdotusten käsittelyssä”, tietohallintojohtaja Sirpa Mäntynen sanoo.

Mäntynen kertoo, että osallistuminen opitaan jo nuorena. ”Nuorten on tärkeää nähdä, että kaupunki kuuntelee ja ottaa huomioon myös heidän ajatuksensa.”

Nuoret, joiksi lasketaan alle 29-vuotiaat, ovat merkittävä ryhmä 84 500 asukkaan Kouvolassa. Lähes 25 000 kouvolalaisen nuoren joukko saa jo polkaistua muutoksia liikkeelle. Kaupunki nähdään nuorille yhteisenä oppimisympäristönä.

Nuoret eivät halua appia

Ajatus Onx ideaa? -palvelulle lähti Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden suunnittelijan Riikka Kaasalaisen mukaan halusta kehittää nuorten vaikuttamisjärjestelmää ja koota nuorilta tulevat signaalit yhteen paikkaan.

”Pohdimme yhdessä nuorten kanssa, miten heidän äänensä saataisiin paremmin kuuluviin avoimesti ja läpinäkyvästi. Tämä on iso osa demokratiakasvatusta ja kansalaisaktivismia. Nuorten on opittava, kuka päättää ja miten asioita hoidetaan.”

Kaasalainen kertoo nuorten olleen innokkaasti mukana suunnittelutyössä. Nuoria kuultiin jo suunnitteluvaiheessa WhatsApp-ryhmässä sekä ideointityöpajassa.

”Haluttiin matalan kynnyksen palvelu, joka toimii selaimessa ja mobiilisti”, Kaasalainen toteaa ja jatkaa, ettei alun alkaenkaan ollut toiveena kehittää sovellusta. ”Nuoret eivät halua appia, koska se vie puhelimesta tilaa.”

Hullusta ideasta valmiiseen palveluun alle vuodessa

Kaasalainen kertaa alle vuoden takaisia tapahtumia tyytyväisenä. ”Omasta mielestämme tämä oli vähän hullu idea eikä tiedetty, että pääsisimme osaksi näin upeata prosessia. Onneksi osasimme avata suumme oikeassa paikassa ja pallo lähti pyörimään.”

Ensimmäinen suunnittelutapaaminen järjestettiin kesällä 2017, jolloin istuttiin alas kaupungin omien osaajien kesken digitalisaatio-ohjausryhmässa. ”Tuolloin kaupungin konsulteilla välähti, että Accountor Enterprise Solutionsilla voisi olla ratkaisu ideaamme ja pääsimme pilottiryhmäksi testaamaan Microsoftin Dynamics -alustaa”, Kaasalainen kertoo.

”Järjestimme yhdessä Accountorin ja sidosryhmien kanssa useamman työpajan. Meillä oli selkeät ajatukset siitä, mitä halutaan, joten vauhtiin päästyämme kaikki tuntui helpolta”, Kaasalainen sanoo.

Huhtikuussa 2018 palvelu jo julkaistiin omalla sivustollaan osoitteessa onxideaa.fi.

Yhteistyötä kasvotusten

”Accountorin asiantuntijat pitivät meistä hyvää huolta. Kaikki sujui vaivattomasti, jokainen teki kotiläksynsä ja toiveet ratkaistiin nopeasti”, Kaasalainen kiittelee.

Tietohallintojohtaja Mäntynen on samoilla linjoilla. ”Yhteistyö Accountorin Enterprise Solutionsin kanssa on ollut erittäin hyvää. Prosessit on toteutettu asiantuntevasti ja asiakasyhteistyö on sujunut erinomaisesti. Sovitut asiat ovat pitäneet.”

Mäntynen painottaa Onx ideaa? -palvelun kaltaisessa vaikutusjärjestelmässä luottamuksen olevan avainasemassa: nuoret luottavat järjestelmän toimivuuteen ja palautteeseen reagointiin, kaupunki puolestaan luottaa, että tilattu palvelu toimii.

”Oli tärkeätä kohdata kasvotusten – siten syntyi paremmin ideoita. Accountorin väellä oli motivaatio kohdallaan, arvostan että he tulivat paikan päälle Kouvolaan”, Kaasalainen muistelee. ”Yhteistyö on ollut sujuvaa, eikä tämä ole vienyt kohtuuttomasti työaikaa. Sehän se maksaa eniten.”

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail