HR viesti: Asko Schrey löysi menestyksen keskipisteestä ihmisen

Accountorin toimitusjohtaja Asko Schrey uskoo ihmisiin, osaamiseen ja huipputiimeihin, HR viesti kertoo.

HR viesti: Asko Schrey löysi menestyksen keskipisteestä ihmisen


HR viestin artikkelissa Asko Schreyn kuvataan olleen vuosia sitten tyypillinen insinöörijohtaja, joka ymmärsi numerot, kaaviot ja kylmät faktat.

”Aikaisemmin ajattelin, että työmaailmassa on aivan turha lähteä vaikeuttamaan elämää tunteilla”, Schrey kertoo HR-viestille. ”Mutta kun lähdin tutkimaan tunteiden merkitystä tuottavuuden ja yritysten menestyksen kannalta, niin lopulta oli nöyrryttävä.”

Tutkiessaan arvonmuodostusta yrityksissä Schrey havaitsi, että kaiken keskipisteessä olikin ihminen. Vuosien jälkeen äänessä on muuttunut mies.

”Ainoa asia mikä tuottaa lisäarvoa yrityksissä, on ihmiset”, Schrey sanoo ja korostaa, että ”siinä missä koneissa rasvataan laakereita ja rataspyöriä, ihmisyksiköissä täytyy huoltaa tunteita”.

Huipputiimejä, ei yksilöitä

Schreyn mukaan maailmanluokan suorituskykyyn tarvitaan huipputiimejä, ei huippuyksilöitä. Tiimit tekevät kovaa tulosta, kun niillä on sopivassa suhteessa osaamista, itsenäisyyttä, ylpeyttä ja nälkää.

”Siihen omaan juttuun täytyy voida keskittyä ja omasta duunista ja toisista tiimiläisistä täytyy välittää tosissaan”, Schrey painottaa HR viestille.

Accountorissa visioitiin WIG-tavoiteasentanta (Wildly Important Goals) tukemaan timanttista fokusointia. ”Yksi WIG on esimerkiksi totuudenmukaisen asiakaspalautteen saaminen kehittämistyön pohjaksi.”

Pitkäjänteistä, holistista ajattelua

Vuosien kuluessa Schrey huomasi, ettei monilla yrityksillä ollut hajuakaan HR:n draivereiden, esimerkiksi rekrytoinnin, osaamisen manageroinnin ja esimiestaitojen mittaamisesta. Schreyn mukaan usein päädytään tekemään esimerkiksi esimiesvalmennusta, jonka jälkeen kehittäminen unohtuu eikä mitään jää käteen. Johdolta puuttuu pitkäjänteisyyttä ja HR on pitkälti kiinni tulipalojen sammuttamisessa.

Schrey ymmärsi, että koko johtamisjärjestelmää, tavoitteenasettelua ja ajattelutapaa on vietävä eteenpäin holistisesti ja pitkäjänteisesti tunnussanana People First. ”Pitää olla useamman vuoden kokonaisvaltainen suunnitelma. Hyvin harva kuitenkin oivaltaa tämän”, Schrey korostaa HR viestille.

Accountorissa kehitystyö on johtanut siihen, että talosta löytyy jo tiimejä, jotka yltävät mm. asiakasuskollisuutta mittaavan NPS-työkalun (Net Performance Score) mukaan huippusuorituksiin.

”Nousu nykyiseltä tasolta kohti maailmanluokan suoritusta ei tapahdu helposti”, Schrey sanoo. ”On ymmärrettävä, että sisäisiä prosesseja on muutettava, jotta ihmisten motivoituminen lähtee nousuun. Ihmisten motivaatio syntyy osallistumisesta, Lean-johtamisen hengessä.”

Schreyn mukaan motivaatiota voidaan nostaa esimerkiksi kuuntelemalla, keskustelemalla, antamalla palautetta ja osallistamalla. Lisäksi tarvitaan perustehokkuutta prosesseihin.

Pienin askelin eteenpäin

Menestyksen avaimeksi on Accountorissa sorvattu Leaderment-filosofiaa, jossa asioiden ymmärtämistä seuraa oikea toiminta ja hyvät tulokset, jotka rohkaisevat jatkamaan. Accountorilla tietä on helpottanut Competence Managerin palkkaaminen.

”Johtamisen ja toimintakulttuurin kehittäminen on spiraali: kutakin HR-komponenttia kehitetään pienin askelin”, Schrey toteaa HR-viestille.

Schrey on huomannut, että HR on monessa organisaatiossa edelleen lapsipuolen asemassa. Johtoryhmätyöskentelyssä esimerkiksi resursointi, talent management, suorituskyvyn nostaminen ja palkitseminen ovat aliedustettuina.

”Johtoryhmän pitäisi käyttää ainakin 15 prosenttia ajastaan HR-asioihin”, Schrey suosittelee.

HR-sana korvattavissa osaamisella

Schreyn mukaan yhteisen kielen puute vaikeuttaa HR:n läpimurtoa. Myynti- ja liiketoimintapäättäjät eivät ymmärrä HR:n roolia, eikä HR ymmärrä omaa rooliaan liiketoiminnan edistämisessä.

”Pidän HR:n suurimpana haasteena nousemista strategian toteutuksen ytimeen perinteisen ”palkkaa, kouluta, erota” -ajattelun asemasta. Positiivista on kuitenkin se, että kaivattuja soihdunkantajia on jo nähtävissä”, Schrey sanoo.

Schrey olisi valmis hylkäämään HR-sanan ja puhumaan osaamisesta, jota perinteisessä maailmassa pidetään jonkinlaisena HR:n sivutoimintona.

”Minulle osaaminen kyllä on päätoiminto, jossa muut perinteiset osa-alueet toimivat apurin roolissa”, Schrey summaa HR-viestin artikkelissa.

Lähde: HR-viesti 5/2017

Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Facebooktwitterlinkedinmail