Konsernin sisäinen startup reagoi asiakkaiden tarpeisiin ja tunteisiin

Accountor FullScale -evankelista Juha Kuivainen bloggaa: Konsernimme sisäisen startupin elinkaarta ei voi määritellä etukäteen – kiveen hakattu olento olisi kuollut jo syntyessään.

Konsernin sisäinen startup reagoi asiakkaiden tarpeisiin ja tunteisiin


Responsiivisen liiketoimintaratkaisun alkio – Accountor FullScale – on kuoriutumassa Accountor-konsernin sisäiseksi startupiksi, jonka ensiaskeleita olen todistanut ilolla ja jännityksellä. Startup on kuin ympäristönsä kanssa vuorovaikuttava elävä organismi, jonka tehtävänä on sekä sisäisen että itseään suuremman homeostaasin rakentaminen ja ylläpitäminen.

Startupin tehtävänä on aistia asiakkaiden tarpeita ja emotionaalisia kokemuksia sekä keskittyä niiden ymmärtämiseen ja palvelemiseen. Kukaan ei voi välttyä epäonnistumisilta, mutta mitä nopeammin niistä opitaan, sitä ketterämmin startup ohjautuu oikealle tielle kohti asiakkaidensa inhimillistä ja taloudellista kukoistusta.

Startupin kehityspolkua ei voi suunnitella etukäteen tarkasti. Siilojen ulkopuolella, jäykistä rakenteista vapaana syntynyttä olentoa ei pidä lukita häkkiin. Sen on kuunneltava vain asiakkaidensa ääntä, opittava koko ajan ja täytettävä tehtävänsä yksi kerrallaan. Startupit eivät yleensä menesty alkuperäisten suunnitelmien mukaan – valheellisesta hallinnan tunteesta on syytä päästää irti. Onnistuminen ei edellytä uskoa varmaan tietoon – jota ei ole – vaan rohkeaa luottamusta luonnonlakeihin ja evoluutioon, jotka startupin ja sen asiakkaiden elämää ohjaavat.

Tuotteet, teknologiat ja palvelut ovat tarpeellisia mutta toissijaisia – ne ovat kulkuneuvoja, joiden avulla siirrytään pisteestä A pisteeseen B. Kulkuneuvo ei ole itsetarkoitus, merkityksellistä on, mihin suuntaan ja miten nopeasti kuljetaan. Startupin tehtävä on ymmärtää, mihin asiakas on menossa ja miksi. Oikeat työkalut ja kompentenssit valitaan Accountor-konsernin kaiken kattavasta teknologia- ja palveluvalikoimasta tilanteen mukaan.

Startupin aistit yhdistävät ihmisen ja teknologian. Accountor FullScale -arkkitehdin tehtävänä on kulkea asiakkaansa rinnalla kuunnellen, oppien ja liiketoimintaratkaisua kaiken aikaa muovaten. Kuuntelu ei ole ainoastaan liiketoiminnallisten tavoitteiden ja tulosten kirjaamista vaan myös ihmisten kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Monimuotoiset emotionaaliset kokemukset vaikuttavat sekä inhimilliseen hyvinvointiin että liiketoiminnallisiin tuloksiin.

Olen seurannut mielenkiinnolla FullScale-tarinan herättämiä tunteita. Yllä olevassa kuvassa näkyvät edellisen blogikirjoitukseni tuottamat tunnereaktiot yhteistyökumppanimme NayaDaya Oy:n kehittämällä tunneteknologialla anonyymisti mitattuina ja raportoituina. Vahvimmat tunteet olivat kiinnostus ja ylpeys. Tieteelliseen tunnetutkimukseen perustuvan laskennan perusteella kokemukset olivat selvästi positiivisella puolella. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja yhtä tärkeitä. Myös negatiivisia kokemuksia syntyi, niitä pyrin seuraamaan erityisellä tarkkaavaisuudella.

Startupin onnistumista mitataan asiakkaiden liiketoiminnan menestyksellä ja emotionaalisella hyvinvoinnilla. Accountor FullScalen avulla pyrimme luomaan positiivisia tuloksia ja tunnekokemuksia, jotka vahvistavat toinen toisiaan.

Juha Kuivainen, Accountor FullScale -evankelista
puh. 044 333 6796, juha.kuivainen@accountor.fi

Mikä tunne kuvaa parhaiten kokemustasi tästä artikkelista?
Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lue lisää tältä bloggaajalta
Jätä yhteydenottopyyntö
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail

Juha Kuivainen

Tietopohjaiselta suuntaukselta olen kauppa- ja insinööritieteen, liiketalouden, humanistin ja filosofin yhdistelmä. Työssäni pidän tärkeänä, että pään kummatkin puolet ja sydän toimivat yhteen. Niin tärkeänä, että toivon sinunkin tarttuvan tähän ajatukseen. Muutaman kuluneen vuoden aikana olen esitellyt NetSuiten Suomen markkinoille ja nyttemmin myös Accountorille. Työskentelen Accountor FullScale -evankelistana ja -arkkitehtina konsernin myynti- ja markkinointiyhtiössä.