Hymy pilasi anteeksipyynnön

Aleksi Litovaara bloggaa: Lentoemäntä ja matkustaja törmäyskurssilla.

Hymy pilasi anteeksipyynnön


Turvavyövalo on nyt sammutettu. Toivottavasti pahoitit mielesi lennolla etkä enää lennä jatkossa kanssamme. Tässä olisi kuulutus, joka varmasti herättäisi huomiota lennon päätteeksi nykyisten kuluneiden fraasien sijaan.

Olin matkaamassa 11 tuntia kestävällä lennolla. Halusin pitää itseni aktiivisena, ja lentoemäntien juoksuttamisen sijaan suuntasin sopivin väliajoin koneen takaosaan jaloittelemaan ja juomaan vettä. Tämä toimintamalli vaikutti hyvältä myös yön pikkutunteina lehtiin uppoutuneiden emäntien näkökulmasta. Klassinen win-win tilanne!

Kun olin tekemässä noin kuudetta tankkauskierrostani takaosaan, kohtasin yllättäen ruuhkaa. Tilan puutteessa väistin kanssamatkustajia keittiösyvennykseen. Tässä kohtaa lentoemäntä aktivoitui ja tokaisi minulle kiukkuisesti, ettei keittiön puolelle saa mennä. Ihmettelin tätä mielessäni, koska minusta oli ehtinyt tulla jo melkein keittiön vakiokalustoa. Pahoittelin hänelle harha-askeltani. Kysyin kuitenkin vielä, että olisiko ollut mahdollista sanoa sama asia mukavammalla tyylillä? Voitte arvata, että tämä ei ollut kovin fiksu veto. Ego-tason nokkapokka oli valmis. Hän tuikkasi tiukkaan sävyyn, että oli kommunikoinut täysin ystävällisesti. Kerroin hänelle rauhallisen ystävällisesti, että minun kokemukseni oli valitettavasti päinvastainen.

Join lisää vettä ja odotin tilanteen rauhoittuvan. Kun olin lähdössä takaisin omalle paikalleni, huomasin että lentoemäntä istui happaman näköisenä ja antoi minulle ikävän silmäyksen. Menin hänen luokseen ja kysyin, voisimmeko sopia asian. Pyysin vielä kerran anteeksi, jos olin vahingossa loukannut häntä (en ollut varma, olisiko minulla ollut tähän syytä, mutta halusin niin tehdä, koska koin että pystyn ja haluan näin toimia päästäksemme sopuun). Kysyin miten voisimme kaikesta huolimatta päästä sopuun. Odotin että olisimme vihdoin kätelleet tai muuta vastaavaa rauhanpiipun esiin kaivamista, mutta lentoemäntä ryhtyikin sättimään minua siitä, että esitän hänelle liikaa kysymyksiä.

Kuinka monella on sympatiat minun puolella? Käsi ylös!

Odottakaapa vielä, tässä ei ollut koko stoori. Viimeisessä sättimisen vastaanottovaiheessa tein itse mokan. Oma kärsivällisyyteni alkoi rakoilemaan ja katsoin lentoemännän kollegaa ja hymyilin. Hymyjä on monenlaisia ja tämä oli vääränlainen: et voi olla tosissasi –hymy. Uskon että moni tunnistaa tämän hymyn. Vaikka olin tehnyt kaikkeni sovun löytymiseksi, olin itse isona esteenä sen tiellä. Tuon hymyn takia lentoemäntä ei saanut arvostuksen, kohdatuksi ja kuulluksi tulemisen kokemusta – hyväksytyksi tulemisesta puhumattakaan. Toki tilanteesta ja kummankin käytöksestä olisi monia muitakin selitysmalleja sekä näkökulmia – itse valitsen kuitenkin oppimisen näkökulman: oli tilanne mikä tahansa, olen loppuun asti vastuussa omasta kommunikaatiostani ja yhteistyön rakentamisesta. Ulkoisen käytöksen ja sisäisen maailman on hyvä olla synkassa. Jos sanallinen ja sanaton viesti ovat ristiriidassa, uskomme helpommin sanatonta.

Vaikka olisi helppo vetää ”asiakas on aina oikeassa” -viitta päälle, kyse ei ollut loppujen lopuksi oikeassa olemisesta – vaan kohtaamisesta, missä sovintoa tarjoava käsi ja naamavärkki puhuvat samaa kieltä.

Aleksi Litovaaran kaikki blogipostaukset

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Accountor Software Oy käsittelee henkilötietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti ja voi olla yhteydessä sinuun esimerkiksi sähköpostitse ja/tai puhelimitse. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Facebooktwitterlinkedinmail

Aleksi Litovaara

Aleksi on onnistumisten ja taitojen kasvattamisen asiantuntija. Hän auttaa tavoitteiden saavuttamisessa ja toimii työyhteisöissä mindfulness-ohjaajana, business-coachina (ACC), työnohjaajana (STOry) ja innostuspajojen vetäjänä. Entisen huippu-lumilautailijan intohimona on ollut vuodesta 1990 kehomieleen tutustuminen ja sen toiminnan vahvistaminen. Aleksin missiona on tuoda työelämään läsnäolon voimaa, myötätuntoa sekä iloa vahvuuksien käyttämisestä.

Aleksi Litovaaran sivut